Mi történik, amikor két szent életútja találkozik egymással? Milyen hatással vannak egymásra, és az egész emberiség egészére? Ahhoz, hogy a 20. század e két kiemelkedő jelentőségű egyéniségének, e két nagy misztikusnak életébe bepillanthassunk és megtalálhassuk a kettejük apostoli működésében fellelhető érintkezési pontokat, ugorjunk vissza közvetlenül a II. világháború utáni időkbe. A pápa ekkor XII. Piusz, aki igen nagyra tartja a San Giovanni Rotondó-i barátot. Pio atya híre és népszerűsége már egész Olaszországban elterjedt, és rengetegen zarándokolnak el a Gargano fennsíkra, hogy a kapucinus kolostorban találkozzanak vele, meggyónjanak nála, vagy szentmiséjét meghallgathassák. Az éppen oda érkezők között találunk egy sovány, kissé beesett arcú fiatal lengyel papot, aki a távoli Krakkó egyházmegyéjéhez tartozik. E látogatás köré már többféle legendát szőttek, és rengetegen rengetegféle dolgot terjesztettek róla. Ez volt ugyanis az egyetlen olyan alkalom, amikor a leendő pápa és a garganói szent találkozott egymással. Olyan találgatások is szárnyra kaptak, melyek szerint Pio atya megjövendölte volna a fiatal papnak pápává választását, sőt még az ellene majdan elkövetett merényletet is. 1981. május 13-a, vagyis a pápa elleni merénylet után ezt a feltételezett próféciát több újság is leközölte, melyek közül egy cikket még a kapucinus szerzetesek hivatalos olaszországi lapja is idézett. Egidio Ricucci kapucinus atya e lapban a következőket írta Pio atya feltételezett próféciáit idézvén: „Fehér ruhádon vérfoltokat látok.” „Te a vér pápája leszel.” „Pápa leszel, és uralkodásod rövid lesz.” A kapucinus atyák a közreadott elbeszélést más sajtóforrásokra hivatkozva közölték, és még azt is tudni vélték, hogy az érdekelt, vagyis maga Karol atya hogyan reagált a személyével kapcsolatos próféciákra: „Mivel semmilyen lehetőséget nem látok arra, hogy pápa legyen belőlem, a többivel kapcsolatban is nyugodt lehetek. Rendelkezem ugyanis egyfajta különleges biztosítékkal arra vonatkozóan, hogy semmi súlyos dolog nem történhet velem.” A Karol atya és Pio atya között lezajlott rövid beszélgetésben tehát a kapucinus atya valószínűleg előre látta a jövő eseményeit, egészen pontosan a Szent Péter téren eldördült lövéseket. Ez a történet nagyon szép lenne, de sajnos a valóság egészen más… …Igazság szerint kettejük találkozása 1948-ban, a húsvéti
ünnepek alkalmával zajlott le. Ebben az évben a húsvét március 28-ára esett, és
a húsvétot követő héten történt, hogy a fiatal lengyel pap, Karol atya,
kihasználva szabadságát, a Gargano-fennsíkra utazott. A zarándokútra egy nála
pár évvel fiatalabb diáktársa, Stanisław Starowieyski kísérte el, aki ekkor még
szeminarista volt, együtt indult el Karol atyával Krakkóból, és ekkoriban együtt
is lakott vele a Belga Intézet Kollégiumában. A Karol atya és Pio atya között
lezajlott találkozónak tehát az egyetlen megbízható tanúja Stanisław atya volt,
aki papi szolgálatát Brazíliában végezte, és ott is halt meg 1986-ban.
A
fiatal Karol atya Rómában hallott Pio atyáról, eljutott hozzá a kapucinus
szerzetes szentségének híre, valamint a neki tulajdonított csodás események
elbeszélése. Értesült a barát stigmáiról, de a személye körül ekkoriban zajló
vitákról is. Karol atya hármas céllal indult útnak a San Giovanni
Rotondo-kolostorba: azért, hogy személyesen is láthassa Pio atyát; hogy részt
vegyen az atya szentmiséjén; és ha lehet, szentgyónást is végezzen nála. Még egy
különös információ számunkra, hogy Karol atya ekkoriban fejezte be teológiai
tanulmányait Rómában, és kezdte el írni doktori értekezését, amelynek témája a
következő volt: a hit doktrínája Keresztes Szent János szerint. Tudjuk,
Keresztes Szent János az egyháztörténet egyik kiemelkedő jelentőségű misztikusa,
és a misztikus élet nagy tanítója volt. Mindezek alapján feltételezhetjük, hogy
Karol atya utazásának okai között szerepelt a felsorolt három célon túl az az
egyéni érdeklődés is, hogy személyesen is megismerhessen egy „élő misztikust”,
aki már az egészvilágon a szentség hírében állt, és számos pap szentként
tisztelte. A két lengyel pap vonattal érkezik San Giovanni Rotondóba, ugyanazzal a közlekedési eszközzel, amellyel annak idején a Krakkóból Rómába vezető utat is megtették. Este érkeznek a városba, a húsvét utáni hét egyik napján. Karol atyának sikerül néhány szót váltania a szent stigmákat viselő baráttal. Csak egy-két szót, semmi többet. Természetesen a misztikus Pio atya számára a rövid idő nem jelenthetett akadályt abban, hogy mindazt, ami szándékában állt, elmondja a fiatal lengyel papnak… A két fiatal pap a San Giovanni Rotondóban töltött első éjjelükön Maria Basilio asszony házában száll meg. A ház a kicsiny kolostori templommal szemben állt. Basilio asszony, aki Torinóból költözött ide, Pio atya egyik első lelki gyermeke volt, és az atyát harminc évvel korábban ismerte meg, a távoli 1918-ban. Miután néhányszor látogatást tett az atyánál, végül úgy döntött, ide költözik, hogy az atya közelében élhessen. Szelíd, imádságos lelkületű, alázatos asszony volt, aki szívből jövő, igaz szeretetet érzett a stigmákat viselő kapucinus szerzetes iránt. A következő reggel, még napfelkelte előtt a két lengyel pap a Santa Maria delle Grazie templomba siet, hogy Pio atya miséjére várakozzon. Egyik tanúságtételében a későbbi II. János Pál így ír ennek a napnak az élményeiről és eseményeiről: „Részt vettem a szentmisén, amely meglehetősen hosszú volt, és amely alatt Pio atya arcán végig a szenvedés jegyeit fedezhettük fel. Mélységesen szenvedett. Láttam a kezeit, melyben a szentostyát tartotta. A stigmák sebhelyét fekete kötés borította. Mindannyian meg voltunk győződve arról, hogy itt, San Giovanni Rotondóban, az oltáron maga Krisztus mutatja be áldozatát, a vértelen áldozatot, amellyel egy időben azonban az atya kezén lévő vérző sebek mindvégig a keresztre feszített Krisztus áldozatára emlékeztettek bennünket.” A pápa emlékezetébe mélyen bevésődik Pio atya személyisége, jelenléte, szavai. Olyan élmény ez, amelyről mindenki beszámolhat, akinek módjában állt részt venni a szent életű kapucinus miséjén. Mindenkit mélyen megérintett Pio atya szentmise közben tanúsított mélységes átélése és áhítata. Ezek láttán egyetlen jelen lévő lélek sem maradhatott közömbös, hatásuk alól senki nem vonhatta ki magát. A szentmisét követően Karol atya szentgyónáshoz járul Pio atyához, annak megfelelően, ahogyan azt már Rómából való indulásakor eltervezte. Ő maga beszél majd e különleges alkalomról Pio atya szentté avatási ceremóniáján, 2002. június 16-án: „Pio atya az isteni kegyelem bőkezű szétosztója volt, mindenkinek a rendelkezésére állt a gyónás szentségének keretében. Kész volt mindenkit fogadni, és minden arra érdemes léleknek kész volt megadni a bűnei alól való feloldozást, vagy a számára szükséges lelki tanácsot.”…
„Fiatalkoromban
én is részesülhettem abban a különös kegyben, személyesen is átélhettem azt a
szeretetteljes nyitottságot, rendelkezésre állást, amelyet Pio atya a bűnösökkel
szemben érzett.” Majd pedig a pápa így folytatta: „A gyónás szentségének
kiszolgáltatása Pio atya apostoli működésének egyik különösen jelentőségteljes
és jellemző oldala volt. Az atya hívek hatalmas tömegeit vonzotta ezzel San
Giovanni Rotondo kolostorába. Még akkor is, ha ez az egészen egyedülálló
gyóntatóatya sok esetben látszólag szigorúan és keményen bánt a gyóntatószékét
felkereső zarándokokkal, - a hívek, miután rádöbbentek vétkük nagyságára és
őszinte bűnbánatot éreztek szívükben, visszatértek hozzá, hogy részesülhessenek
a szentség békéltető ölelésében.” Nagy jelentőségűnek tekinthetjük az itt elhangzott utalást Pio atya jól ismert „keménységére”, amellyel a bűnbánókkal szemben bizonyos alkalmakkal viseltetett. A pápa maga azonban a következő szavakkal jellemezte az atyát: „Pio atya igen egyszerű, világos és szűkszavú gyóntató volt, aki a maga egyszerűségében is azonnal, éles elmével látott át a bűnösök szívén, és nagy szeretettel bánt velük.” A fiatal Karol atyára igen nagy hatást tett a kapucinus szerzetes szentsége, a stigmák, valamint a tapasztalt hatalmas tömeg, aki az atya gyóntatószékéhez járult. A pápa későbbi elmondása szerint ő és Pio atya találkozásuk rövid percei alatt egyetlen dologról beszélgettek: Pio atya stigmáiról. A fiatal Karol atya megkérdezte a szerzetest, vajon melyik stigma okozza neki a legtöbb fájdalmat. A fiatal pap úgy gondolta, hogy a legfájdalmasabb minden bizonnyal a szerzetes szívén viselt sebhely lehet, ám ő így válaszolt kérdésére: „Nem, a legjobban az a seb fáj, amely a vállamon van, amelyikről senki sem tud és nem áll semmiféle kezelés alatt.” Erről a sebhelyről az atya haláláig valóban senki sem tudott. Úgy tűnik, a szent életű szerzetes maga nem tett említést róla senkinek, kivéve a jövendőbeli pápát. Pio atya egyetlen helyen sem ír vagy emlékezik meg erről. Csupán egyetlen egyszer mondott annyit egy falujából származó laikus testvérnek, hogy „a legtöbbet akkor szenved, amikor az ingét kell levennie”… …Modestino testvér akkor nem is értette meg pontosan az atya szavainak jelentését, ő maga erről így ír: „Én akkor arra gondoltam, a tiszteletreméltó atya bizonyára az oldalán lévő sebhely miatt érez nagy fájdalmat.” Az igazságra Modesto testvér csupán Pio atya halála után három évvel döbbent rá. 1971. február 4-én ugyanis a kolostor gvárdiánja azzal bízta meg, hogy pecsételje le azokat a ládákat, melyekben Pio atya gondosan őrzött és egyenként celofánba csomagolt ruhadarabjait, és minden megmaradt holmiját tartották. Azon a februári napon tehát egy különleges ruhadarab került Modestino testvér kezei közé: ez nem volt más, mint egy gyapjúing, amelyet a stigmákat viselő Pio atya viselt. Ezen az ingen egy körülbelül tíz centiméter átmérőjű, kör alakú vérfolt volt látható, közvetlenül a jobb váll alatt, a kulcscsont közelében. A heves fájdalom tehát, amelyet az atya érezhetett minden alkalommal, amikor az ingét levette, ebből a titokzatos sebhelyből származott, amelyről senkinek nem volt tudomása. Ekkor a laikus testvérnek eszébe jutott, hogy korábban valamely könyvben már olvasott „egy imát, amely a mi Urunk szent válláról szólt, amelyen a súlyos keresztfa terhe mély sebet nyitott, melyen keresztül láthatóvá vált Krisztus három szent csontja, és amely mérhetetlen fájdalmat okozott a szent Megváltónak. Ha pedig Pio atya saját testén viselte Krisztus szentséges sebeit és szenvedésének minden fájdalmát, akkor az is lehetséges, hogy Pio atya testében érezhette a Krisztus vállán ejtett seb fájdalmát is.” Modestino testvér azonban még nem volt teljes mértékben biztos felfedezésének valódi jelentőségében, így hát a felfedezést követő este imájában kérte Pio atyát: ha igaz, amit aznap látott és gondolt, akkor az éjszaka folyamán az atya küldjön valami jelet neki. Hajnali egy óra után egyszer csak arra ébredt a testvér, hogy vállában éles fájdalmat érez. Olyan érzés fogta el, mintha valaki kést szúrt volna a vállába, közvetlenül a kulcscsontja mellett. A fájdalom olyan erős volt, mint írja, hogy ha még néhány perccel tovább tartott volna, bizonyosan belehal. A fájdalommal egyidejűleg a testvér egy hangot hallott, mely így szólt hozzá: „Így szenvedtem én is!” Ekkor különös illat töltötte be a szobát. A testvér szívét pedig Isten végtelen szeretetének érzése töltötte el… Modestino testvér beszámolójában így folytatja: „Különös érzés
kerített hatalmába: amint a fájdalom múlni kezdett, megmagyarázhatatlan
szomorúság kerített hatalmába. Testem el akarta utasítani a fájdalom érzetét,
lelkem azonban, érthetetlen módon, óhajtotta azt! És ekkor mindent megértettem.
Zavarodottság fogott el, mégis, megmagyarázhatatlan bizonyossággal tudtam, hogy
Pio atya a kezén, a lábán és az oldalán viselt stigmák, valamint a megostorozás
és a töviskoronázás kínjainak elszenvedése mellett, mint egy új Cirenei Simon,
éveken keresztül segített Jézusnak a kereszthordozásban, emberi nyomorúságaink
és bűneink keresztjét cipelte Krisztussal együtt ő is. És erre az általa viselt
ing élő bizonyságul szolgált.”
Erről a
sebhelyről a nyilvánosság csak 1987-ben szerzett tudomást, és csupán egy, abban
az évben rendezett konferencián beszéltek róla a nyilvánosság előtt.
(San Giovanni Rotondo, 1987. szeptember
16-20.) A kérdés a kutatók előtt a torinói lepel kapcsán vetődött fel: a
vászonkendőn ugyanis, amelyet Torinóban őriznek, látható egy sebhely, amelyet
valószínűleg egy nehéz és érdes tárgy okozhatott, amelyet a férfi, akinek
képmását a lepel őrzi, a vállán hordozott. Ennek a súlyos és durva tárgynak a
nyomása okozta, hogy a megostorozás sebhelyei az egyik vállon eldeformálódtak, a
sebszélek benyomódtak, és egy újabb, négyszög alakú sérülés rajzolódott ki
rajtuk. Ennek kapcsán vetődött tehát fel a kérdés: ha Pio atya Krisztus sebeit
viselte testén, vajon az ő vállán volt-e valamiféle sebhely vagy sérülés? A
kérdést felvető kutató akkor ezt a választ kapta: erről nincs tudomásunk. Amikor
azonban ezt követően megvizsgálják Pio atya ingét, megtalálják rajta a pirosas
foltot, amely a jobb vállon viselt sérülés nyomait mutatja, amely sérülés
keletkezhet például egy súlyos tárgy, kereszt cipelése nyomán. A Pio atya vállán lévő sebhelyre tehát, amely 1971-ig teljesen ismeretlen volt a világ előtt, amelyet először Modestino testvér fedezhetett fel, majd a nyilvánosság csak 1987-ben ismerhetett meg, maga az atya tett utalást még 1948-ban, a későbbi pápa, Karol Wojtyła előtt. A II. János Pál pápa és Pio atya között fennálló különleges,
misztikus kapcsolatra szolgál bizonyítékul a következő történet is. Egy nap Pio
atya egyik legkedvesebb lelki gyermeke, Cleonice Morcaldi asszony szintén
megkérdezte az atyát, melyik az a sebhely a testén, amelyik a legtöbb szenvedést
okozza neki. Ugyanazt a kérdést tette fel tehát az atyának, mint a későbbi pápa.
Az asszonynak azonban Pio atya csupán a fején lévő sebekről tett említést, és
azok kapcsán nyilatkozta, hogy nagy fájdalmat okoznak neki. Majd az asszony még
egy, számunkra különleges jelentőségű kérdést tett fel az atyának. Ez így
hangzott: „Krisztus mindkét vállán hordozta a keresztet, vagy csupán az
egyiken?” Pio atya erre a következő választ adta: „Csupán az egyiken.” Csak Karol Wojtyła tudott tehát e titokzatos sebhely
létezéséről. A néphit és a hagyomány szerint egyébként ehhez hasonlatos dolog
esett meg a nagy középkori szenttel és misztikussal, Clairvaux-i Szent Bernáttal
is. A szent apát ugyanis egy alkalommal imádkozás közben megkérdezte Jézust, mi
volt a legnagyobb fájdalom, amelyet kínszenvedése alatt el kellett viselnie. Jézus a szentnek így válaszolt:
„Volt egy sebhely a vállamon, három
ujjnyi mély, három csontom is láthatóvá vált általa. Ezt a sebhelyet a kereszt
hordozása okozta: ez volt az a sebhely, amely a legnagyobb fájdalmat okozta
testemnek, és e sebhelyről az embereknek nincs is tudomásuk. Te azonban fedd fel
e sebhelyet a keresztény hívek előtt, és tudd, hogy bármit kérnek is tőlem az
emberek e sebhely erejéből, megkapják azt. És mindazoknak pedig, akik e sebhely
dicsőségére és tiszteletére elimádkoznak három Miatyánkot, három Üdvözlégyet és
három Dicsőséget, arra a napra eltörlöm minden bocsánatos bűnüket, halálos
bűnüket megbocsátom, ők maguk pedig nem halnak hirtelen halált, haláluk
pillanatában pedig meglátogatja őket a Boldogságos Szűz, és minden kegyelmet és
isteni irgalmat megkapnak majd.” Giuseppe Siri bíboros e szavakat
nyilatkozta Pio atyáról: „A stigmákkal, melyeket a testén viselt, és a többi
testi és lelki szenvedésével, melyeket Pio atyának ki kellett állnia, az atya az
emberek figyelmét Krisztus testére, mint megváltásunk eszközére irányította.
Olyan nagy fontosságú igazság ez, hogy amikor az emberiség a történelem folyamán
megfeledkezett erről, vagy megpróbálta elferdíteni azt, Isten minden alkalommal
közbelépett, és figyelmeztette az embereket Krisztus szent testének
jelentőségére, különféle eseményekkel, tényekkel és csodatettekkel. A mi
időnkben óriási kísértésnek vagyunk kitéve arra vonatkozóan, hogy megfeledkezünk
Krisztus testének realitásáról. Isten tehát elküldte nekünk Pio atyát, és azt a
megbízást ruházta rá, hogy hívja fel figyelmünket az igazságra.” A következőkben álljon előttünk egy újabb
körülmény leírása annak megvilágítására, hogy milyennek is
láthatta Pio atya Karol atyát a távoli 1948-ban, találkozásuk
idején. Pio atya egyik lelki gyermekének, Galeone atyának
tanúságtétele szerint mialatt Wojtyła atya a San Giovanni
Rotondo-i kolostor kicsiny templomában tartózkodott, Pio atya a
fiatal lengyel pap felé intett. Galeone atya nem értette
pontosan e gesztus jelentését, de Pio atya felhívására odalépett
Wojtyła atyához, hogy megkérdezze, nincs-e szüksége valamire.
Apró jel lehetett ez, amely azt bizonyítja, hogy a zarándokok
tömegében Pio atya felfigyelt a lengyel papra, és bár fizikai
kapcsolatba, vagy hosszabb beszélgetésbe, mint mondtuk, nem
elegyedtek egymással, a két misztikus lélek mégis
összetalálkozott, és erre egész életük folyamán emlékeznek majd.
Amikor tizennégy évvel később Karol Wojtyła püspök majd
segítséget kér Pio atyától, ő ezt válaszolja neki, mint régi
ismerősnek tenné az ember: „Nem mondhatok nemet.” Pio atya tehát
minden bizonnyal „meglátott valamit” a fiatal lengyel
zarándokban, felismerte, hogy olyan ember áll előtte, aki a 20.
század egyháztörténetére óriási hatást gyakorol majd. Pio atya
bizonyára felismerte, hogy ez a férfi is sokat szenved majd, ám
érzéseinek ekkor nem adott hangot, gondolatait szavakkal nem
fejezte ki… Az 1948-as látogatás után nem tudunk más személyes
találkozásról, amely a két misztikus között történt volna. Annál is inkább, mert
Karol atya római tanulmányai végeztével visszatér hazájába, ahol fontos
lelkipásztori munka vár rá. Tíz évvel Lengyelországba való visszatérése után,
amikor Wojtyła atya a Jagelló Egyetem tanára, fiatalok lelki vezetését végzi,
sőt még kirándulásaik alkalmával is velük tart, Pacelli pápa megbízásából levél
érkezik Rómából, amelyben a fiatal lengyel atyát segédpüspökké nevezik ki.
A kinevezés némileg váratlannak tűnhet, hiszen Karol Wojtyła ekkor még
csupán 38 éves. Azonban nem más javasolta őt a Vatikánnak, mint Eugeniusz Baziak,
Krakkó érseke. 1958 júliusában tehát Karol atya tanítványaival töltött
vakációját megszakítva Krakkóba utazik, és felkeresi az érseket. János Pál pápa
később így emlékszik vissza erre az eseményre: „Másnap Krakkóba érkeztem, és
nyomban felkerestem az érseket, akinek átadtam Wyszynski bíboros, Lengyelország
prímásának levelét, amely a kinevezésről szólt. Most is úgy emlékszem, mintha
csak tegnap lett volna. Az érsek karon fogott, bevezetett az egyik terembe, ahol
több más pap is várakozott, és ezt mondta: „Habemus papam”. A jövendő
eseményeinek ismeretében kijelenthetjük, hogy szavai prófétai erővel bírtak.”
1962-ben, Baziak érsek halálát követően Wojtyła atyát káptalani helynökké
nevezik ki, gyakorlatilag ő irányítja Krakkó egyházkerületének ügyeit. Az
1962-es év különös jelentőséggel bír számunkra: a „csoda éve” lesz ez, annak a
latin nyelvű levélváltásnak az éve, amikor is Karol atya Pio atyához fordul és
segítségét kéri egy fontos kérdésben. Rómában ekkoriban XXIII. János pápa
uralkodik, aki már eldöntötte, hogy összehívja a hatalmas jelentőségű II.
Vatikáni Zsinatot. A zsinat munkájának kezdetét, melynek során az egész római
katolikus egyház új arculatot nyer majd, 1962. október 11-re tűzik ki. Wojtyła
atya immár püspök, következésképpen a zsinati atyák sorának tagja. Október 5-én
vonatra száll tehát, és elindul az örök városba más lengyel paptársaival együtt,
hogy részt vegyen a zsinat első ülésszakának munkájában… Rómába, a zsinatra való indulásakor a fiatal lengyel püspök
tragikus hírt kap: régi ismerőse és barátja, az egyetemi lelkészi éveiben lelki
vezetése alatt álló hölgy, immár orvos pszichiáter és családanya, Wanda Wojtasik
Poltawska súlyos betegségbe esett és kórházba került. Karol atya a Poltawski
család jó barátja: a fiatal szülőket, Wandát és Andrejt diákkoruk, jegyességük
óta ismeri, házasságukat ő áldotta meg, gyermekeiket ő keresztelte, Wanda már
eddigi életében is sokat szenvedett, átélte a ravensbrücki náci koncentrációs
táborban töltött évek kínjait, majd az orvosi egyetem alatt végre rátalált a
boldogságra, és most újra a tragédia árnyéka vetül rá és családjára. Karol
atyában most is felmerül a már oly sokszor feltett kérdés: „Miért nem én? Miért
nem velem történik mindez? Úgy érzi, mások szenvednek helyette, szenvedéseikkel
mások tették lehetővé számára azt is, hogy ő átvészelje a háború borzalmait. És
most Wanda újra mérhetetlen szenvedések elé néz. A hír rendkívül megdöbbenti a
fiatal püspököt, de nem tehet mást, elindul Rómába és megkezdi munkáját a
zsinaton. Rómában táviratot kap a hölgy férjétől: Wanda állapota rosszabbra
fordult, valószínűleg előrehaladott rákban szenved, gyógyulására orvosai
mindössze 5 százaléknyi esélyt látnak. A táviratot olvasva Wojtyła atyát mély
szomorúság önti el, és azon nyomban imádkozni kezd. Kéri Istent, ha lehetséges,
kímélje meg a fiatal édesanya életét. És a fiatal püspök ekkor visszaemlékezik:
tizennégy évvel korábban, a San Giovanni Rotondó-i kapucinus kolostorban
találkozott Pio atyával, aki talán segítségére lehetne ebben a nehéz helyzetben.
Elhatározza, a szerzeteshez fordul, ahogyan egy bizalmas baráthoz, atyához
fordul az ember. 1962. november 17-ének reggelén immár világossá válik a
résztvevők előtt, hogy a II. Vatikáni Zsinat munkája nem zárul le egyhamar. Ezen
a napon, még reggeli előtt, monsignor Wojtyła abbahagyja a zsinat
dokumentumainak tanulmányozását, előveszi a Krakkói Kúria hivatalos
levélpapírját, melyet táskájában hord, és levelet fogalmaz meg:
„Tiszteletreméltó Atyám, kérlek, emlékezz meg imáidban négy kislány
édesanyjáról, egy mindössze negyvenéves krakkói lengyel asszonyról, aki a háború
alatt öt évet töltött egy német koncentrációs táborban, most pedig ismét
életveszélyben van rákos megbetegedése miatt. Könyörögj Istenhez, hogy a
Boldogságos Szűz Mária közbenjárására mutassa meg irgalmát ennek az asszonynak
és családjának.
Alázatos híved Krisztusban:
Karol
Wojtyła, Ombi címzetes püspöke, Krakkói káptalani helynök” Wojtyła püspök biztos abban, hogy kedves barátjának élete nagy
veszélyben van, ezért fordul a stigmákat viselő kapucinus barát segítségéért. A
levél az író feltétlen bizalma mellett tiszteletét is tükrözi, a levél
aláírásában minden hivatalos címét felsorolja. A levél megszövegezése után a
püspök rögtön arra gondol, hogyan juttathatná el levelét
a legbiztosabban és a leghamarabb Pio
atya kezébe. Ismerősökön keresztül Karol atya eljut két vatikáni
tisztségviselőhöz, akik még annak a hétnek a végén személyesen viszik el a
levelet Sa Giovanni Rotondóba. Egyikük, Angelo Battisti régóta ismeri Pio atyát,
1941 óta az atya buzgó lelki gyermeke, és segíti a Szenvedés Enyhítésének
Házában folyó adminisztrációs munkát. Ő biztosan eljuttatja Karol atya üzenetét
Pio atyához. Battisti később így mesél a levél átadását követő
pillanatokról: „November 18-án tudtam beszélni bizalmasan Pio atyával, és ekkor
átadtam neki a levelet.
Én
megtettem: csodálkoztam is. A levél nem tartalmazott semmi különlegeset: olyan
volt, mint a többi levelek özöne, amelyeket az atya kap, amelyekben nap mint nap
segítségét, közbenjárását és imáit kérik. Pio atya csendben meghallgatta a levél
tartalmát, majd ezt suttogta: „Angelino, erre a kérésre nem mondhatok nemet.”
Pio atya nem fogalmazott választ, csupán ennyit mondott: „Biztosítsd a püspököt
róla, hogy sokat fogok imádkozni ezért az anyukáért.” Én ezután beszálltam a
kocsiba és visszaindultam Rómába. Útközben sokat gondolkoztam az atya szavain.
Évek óta jól ismertem Pio atyát. A leghihetetlenebb dolgokat láttam megtörténni
körülötte. Tudtam azt is, hogy az atya minden szavának jelentősége van. Vajon
miért mondhatta, hogy nem utasíthatja el ezt a kérést, vagyis erre nem mondhat
nemet? Ki lehet az a lengyel püspök? A pápai államtitkárságon dolgozom, de még
soha nem hallottam róla. Vajon Pio atya miért utalt rá úgy, mintha számára
különösen fontos ember volna? Amikor visszaértem Rómába, megkérdeztem a
kollégáimat, ismerik-e ezt a lengyel püspököt, de senki nem hallott felőle
semmit.”
Pio atya pedig cellájában azonnal imádkozni kezdett…
Wanda Poltawska így számol be esetéről: „Kórházban voltam, és
a műtéti beavatkozásra vártam, amely lehetővé tette volna, hogy talán még egy
évig életben maradhassak, amíg az áttétek kialakulnak. Beleegyeztem az
operációba, mert nem akartam elmulasztani egyetlen esélyt sem, amelyet a
tudomány kínált. A gyermekeim még kicsik voltak, kötelességemnek éreztem, hogy
mellettük maradjak, és éljek, amíg csak lehetséges. A műtétet közvetlenül
megelőző vizsgálatok azonban kimutatták, hogy a tumor eltűnt! Nem volt szükség
tehát operációra! Néhány nappal korábban a professzor, aki kezelt, elmondta
nekem, hogy csupán öt százaléknyi esélyt lát arra, hogy nem tumorról, csak
valamiféle szervezetemben lévő gyulladásról van szó. A műtétre azért van
szükség, hogy erről minden kétséget kizáróan megbizonyosodjanak. Én ekkor arra
gondoltam, hogy betegségem eltűnésével, gyógyulásommal az az öt százaléknyi
esély következett be. Hazamentem, és csak akkor értesültem Wojtyła Pio atyának
írt leveléről. Csoda történt volna tehát? A leletek alapján az bizonyos volt,
hogy a kórkép teljesen a visszájára fordult, ám csodára gondolni olyan
hihetetlenül nagy dolognak tűnt számomra. Nem tettem tehát fel magamnak
kérdéseket, igyekeztem a lehető leghamarabb lezárni magamban ezt az ügyet.” Bárhogyan is történtek a dolgok, tény, hogy az asszony visszatérhetett otthonába, magához ölelhette leányait és teljesen meggyógyult betegségéből. A műtétre nem volt többé szükség. A férj, Andrej Poltawski kötelességének érezte, hogy tudassa az eseményeket Wojtyła atyával. Újabb táviratot küldött tehát Rómába. Karol atya a jó hírről értesülvén igen meghatódik, azonnal imába merül, hogy hálát adjon a Mindenhatónak és a Szűzanyának a kapott kegyelemért. Ekkor november 28-a volt, vagyis a Pio atyának szánt levél megírása óta 11 nap telt el. És ekkor Karol atya úgy dönt, ismét levelet ír Pio atyának. A szintén latin nyelvű levél így hangzott: „Tiszteletreméltó Atyám, a lengyelországi Krakkóban élő asszony, négy gyermek édesanyja, november 21. napján, a sebészeti beavatkozást megelőző napon hirtelen tökéletesen visszanyerte egészségét. Istennek legyen hála érte. És neked is, tiszteletreméltó atya, tolmácsolom a hölgy, a férje és egész családja legmélyebb háláját és köszönetét!... Karol Wojtyła 1962. november 28-án kelt levelét is Angelino
Battisti, a pápai kancellária gépírója juttatja el Pio atyához. A kapucinus atya
ez alkalommal is őt kéri meg, nyissa ki, és olvassa fel neki a levelet. Csendben
hallgatja végig, majd ennyit fűz a hallottakhoz: „Hála legyen az Úrnak.” Pio
atya íróasztalán még ott hevert a lengyel püspök előző levele is. Pio atya ekkor
kezébe vette mindkét levelet, és e szavakkal átadta Battistinek: „Őrizd meg ezt
a két levelet.” Semmi mást nem mondott vele kapcsolatban. Mi már tudjuk, e két
levél előkerül majd, és nyilvánosságra jut, mégpedig Pio atya boldoggá avatási
eljárásának keretében. Ez a tény azért figyelemreméltó, mert ugyanez az Angelo
Battisti segít majd Pio atyának magánlevelezését megsemmisíteni, amikor a
szerzetes érzi, hogy közeleg halálának pillanata. A tény, hogy ezt a két levelet
Battisti őrizte, azt jelentette, hogy nem semmisítették meg azokat, így azok
hozzánk is eljuthattak. Térjünk vissza ismét Wanda Poltawska doktornő tanúságtételéhez. A hölgy így nyilatkozott a soron következő eseményekről: „Amikor velem ez a csodálatos eset megtörtént, én még semmit sem tudtam Pio atyáról, hiszen az akkoriban kommunista Lengyelországban semmit sem lehetett hallani az Olaszországban történt dolgokról… Később azonban, bizonyos szerencsés körülmények lehetővé tették számomra, hogy San Giovanni Rotondóba utazzak, mégpedig 1967 májusában. „A szerencsés körülmény” nem volt más, mint egy újabb egészségügyi probléma: a doktornő ugyanis a náci koncentrációs táborban töltött évek alatt egy balesetet követően nyakcsigolya-sérülést szenvedett, így országának kommunista vezetése lehetővé tette számára, hogy vízumot kapjon, és betegségét Amerikában, pontosabban egy honolului sebész segítségével gyógyíttassa. Honoluluból hazafelé a doktornő megszakította utazását Olaszországban, Rómában meglátogatta Wojtyła püspököt, aki néhány héttel később vehette át VI. Pál pápától bíborosi kinevezését. Ő javasolta az asszonynak, hogy látogasson el San Giovanni Rotondóba… Wanda Poltawska doktornő így folytatja tanúságtételét: „1967
májusában tehát eljutottam San Giovanni Rotondóba, és ott lehettem az oltár
mellett, ahol Pio atya misét mondott. Az atya ülve misézett, kezét kesztyű
borította, ám
amikor az
oltáriszentséget felmutatta, a kezét borító kötésen vöröses foltot vettem észre.
Nem is ez volt rám megrendítő hatással, hanem inkább az a különleges mód,
ahogyan az idős szerzetes misézett. Először úgy éltem meg, mintegy véres
áldozatot, a szeplőtelen Bárány végtelen fájdalmának visszatükröződését láttam
az atya testén. Pio atya homlokán izzadtság gyöngyözött, keze remegett, és egész
tekintete nagy fájdalomról tanúskodott: ezt biztosan állíthatom, hiszen orvos
vagyok. Majd az atya a sekrestye felé indult. Amikor a rá váró emberek kis
csoportja elé ért, megállt, és határozottan hozzám lépett. Rám mosolygott,
megsimogatta a fejemet, egyenesen a szemembe nézett és megkérdezte tőlem: „Hát
minden rendben van?” Azt a tekintetet soha nem fogom elfelejteni, szívemben
őrzöm, amíg csak élek. Abban a pillanatban megértettem, hogy felismert engem, és
biztosan tudtam, az ő közbenjárásának köszönhetem, ha betegségemben végül is az
az öt százaléknyi esély győzedelmeskedett. Azzal az érzéssel tértem vissza
hazámba, Lengyelországba, hogy megtaláltam az
„én szentemet”, aki örökké
védelmezni fog engem ezentúl.
Poltawska doktornő egy másik esetről is beszámolt: egy alkalommal otthon,
Lengyelországban egy asszony arra kérte, látogassa meg kórházban fekvő húgát,
aki súlyos beteg. „Amikor bementem hozzá, az asszony így szólt: Pio atya
megmondta, hogy el fog jönni hozzám. Nem tudom, az atya hogyan közölte ezt vele,
tény az, hogy én ott voltam. Az asszonyon ezt követően sikeres műtétet hajtottak
végre…”
…Lehetetlenség lenne leírni, mennyi minden történt velem a harminc év alatt,
mialatt Pio atyával kapcsolatban álltam, de meggyőződésem, hogy az emberi élet
egyik legszebb és legnagyobb vigaszt nyújtó igazsága, hogy Isten gondviselő
jósága eláraszt minket, elmerülhetünk szeretetében, amelyet teremtményei iránt
érez. Ezt a mélységes szeretetet a szentek a maga teljességében érezték és élték
át.” …E fájdalomban és reményben, imádságban és könyörgésben
megélt, kegyelmekben gazdag történethez tartozik egy utószó is, amelyet
mindenképpen meg kell említenünk. Wanda Poltawska San Giovanni Rotondó-i
látogatását követő évben Pio atya meghalt. Angelo Battisti, anélkül, hogy a
gondjaira bízott két levélnek különösebb jelentőséget tulajdonított volna,
betette azokat egy nagyobb borítékba, és egy fiók mélyén felejtette azt. 1978
októberében találta meg „véletlenül” újra a szóban forgó borítékot, amikor a San
Giovanni Rotondó-i kórház bizonyos dokumentumait keresi. Ugyanezen október 16-án
választanak a bíborosok új pápát a katolikus egyháznak, mégpedig ötszáz év után
nem egy olasz, hanem egy lengyel főpap személyében. Karol Wojtyła volt az,
Krakkó bíboros-érseke. A fiatal és ismeretlen lengyel pap, aki annak idején azt
a bizonyos két levelet írta Pio atyának.
A
Szentszék írnoka ekkor értette meg Pio atya réges-rég elhangzott szavait, amikor
a lengyel püspök levelének elolvasása után azt mondta, hogy erre a kérésre nem
mondhat nemet. Tudta, hogy a levél olyasvalakitől származik, akinek később nem
lehet majd nemet mondani. Ő lesz, lett az a pápa, aki Pio atyát boldoggá, majd
szentté avatta.
A még
fiatal Karol atya a maga részéről, talán szintén előre megérezve a jövő
eseményeit és az atya valódi szentségét, akkor fordult teljes bizalommal Pio
atyához és juttatta el hozzá levelét, amikor Pio atya a Szentszék hivatalos
vizsgálata alatt állt, megszorító intézkedések voltak érvényben vele szemben,
súlyos kritikákkal és rágalmakkal illették személyét és erkölcsösségét, és
különféle pápai megbízottak jártak és vizsgálódtak nála!
Wojtyła
püspök egy olyan ember imáira bízza magát, akire a Szent Hivatal gyanúval
tekint! Csupán az új pápa, VI. Pál oszlatja majd el Pio atya személyével
kapcsolatban az egyház minden gyanúját, és tisztázza egyszer s mindenkorra Pio
atya nevét. A fiatal lengyel püspöknek mindezek ellenére megingathatatlan,
hiteles, és igaz véleménye volt Pio atya személyéről és hatalmáról! 1974 októberében Krakkó bíboros-érseke pár nap szabadságra
megy. Elszakadhat vatikáni teendőitől. Először úgy gondolja, hazalátogat, majd
meggondolja magát: közeleg pappá szentelésének huszonnyolcadik évfordulója, így
hát úgy dönt, a jubileum tiszteletére elzarándokol San Giovanni Rotondóba. Úgy
érzi, vissza kell térnie arra a helyre, ahol Pio atya sok évvel azelőtt fogadta
őt, amikor még csak egyszerű pap volt. Honfitársai és barátai, lengyel
származású püspökök és papok kísérik el útjára. A kis csoport november 1-jén
este érkezik meg San Giovanni Rotondóba, meglehetősen egyszerű autókon, amelyek
egyáltalán nem hívták fel a figyelmet az illusztris utasokra, akik a Római Kúria
tagjai voltak. Maga Wojtyła bíboros is egyszerű fekete ruhát visel.
Másnap,
november 2-án éppen huszonnyolc éve annak, hogy Karol atya a Wawel
katedrálisának kriptájában bemutatta első szentmiséjét. Most pedig Wojtyła
bíboros, Andrej Deskur püspök és hat lengyel pap mutatnak be szentmisét a
Csodatévő Szűzanya templomának kriptájában, Pio atya sírjával szemben. Ugyan,
mint említettük, személyesen csupán egyszer találkoztak, és Karol atya két
levelet írt Pio atyához, mégis kijelenthetjük, hogy a kapucinus szerzetes a
távoli 1948 áprilisa óta folyamatos lelki kapcsolatban állt Wojtyła bíborossal,
mégpedig az imádságon keresztül. Mialatt a kardinális a szentmiséjére készül,
bizonyára visszaemlékszik arra a szentmisére, amelyet egykor Pio atya mutatott
be, és amelyen ő maga is jelen volt. Felidézi annak mélyen áhítatos és imádságos
légkörét, amelyben a szentmisét bemutató pap teljesen és tökéletesen eggyé vált
az oltáron felajánlott áldozattal, és ez oly mélyen megrázta és egyben
meghatotta a jelen lévő híveket. Ez a szentmise mélyen belevésődött a bíboros
szívébe és lelkébe is. A szentmise napja november 2-a, halottak napja volt, ezért
tehát rövid szentbeszédében Wojtyła bíboros megemlékezett az összes szentről és
megholtról, mert mint mondotta,
„a
megholtaknak szentnek kell lenniük, szentté kell válniuk, mivel részesülnek a mi
Urunk, Jézus Krisztus halálában és feltámadásában is. Különös jelentőségű
számunkra az a tény, hogy ezt a szentmisét Pio atya sírja mellett mutatjuk be,
aki egész életével Krisztus kínszenvedését, halálát és feltámadását hirdette.
Reméljük, hogy áldozatbemutatásunk alkalmával és közös imáink alatt Pio atya is
csatlakozik hozzánk. Ámen.” …Wojtyła bíboros a szentmise alatt nem vesz tudomást a
zarándokokról, akik folyamatosan érkeznek, hogy a kriptát meglátogassák.
Teljesen kizárja elméjéből a külvilágot, mélyen koncentrál és hosszú imába
mélyed. Majd negyedóra telik el így. Az elmélyült, hosszas ima mindig is
jellemző marad Karol atyára, hiszen imádságból sosem elég, mivel ez az Istennel
való közvetlen kapcsolat ideje. Így imádkozik tehát Wojtyła bíboros is, fejét
kezei közé hajtva, elmélyülten, Pio atya sírjánál. Útitársai már kimentek a
kriptából, nem tudták megvárni. Ő azonban rendíthetetlenül imádkozik. Ezután a
felső templomban újabb szentmisén
vesznek részt, később pedig a kis csoport elindul, hogy felkeresse és meglátogassa
azokat a helyeket, ahol Pio atya élt. Megtekintik az egyszerű kis cellát, ahol
az atya élt és meghalt, a verandát, a kórust, a kápolnát és a kis templomot.
Ugyanaznap délután a kis lengyel csoport felkeresi a Monte Sant’Angelo
templomot, itt a bíboros ismét szentmisét mutat be. Másnap, november 3-án a
kolostor régi templomában mutatnak be szentmisét, ahol Wojtyła bíboros ezúttal
hosszabb szentbeszédet mond. Felidézi saját emlékeit Pio atyáról, végül pedig
felhívja a jelenlevők figyelmét az aznapi liturgia központi gondolatára: „Isten
dicsősége az élő ember, Isten dicsősége egy emberben öltött testet.” Aznap este
a bíboros megtekinti az új keresztutat, ezt a monumentális alkotást, melynek
építését maga Pio atya kezdeményezte. Alapkövét Pio atya áldotta meg nem sokkal
halála előtt, 1968 szeptemberében. Élete egyik utolsó cselekedete volt ez, ez a
szenvedésben megélt szent élet tehát ott fejeződött be, Isten Fiának keresztútja
mellett. Az építkezést kevesebb mint három év alatt befejezik… Wojtyła bíboros felkeresi San Giovanni Rotondóban az új
Keresztutat is, és végigjárja azt a novemberi hidegben, az est sötétjében, egy
szál gyertyával a kezében. A gyertya pislákoló fényében megnézi a szobrokat, és
csendben imádkozik. Egy állomás különösen megragadja a bíboros figyelmét: az
ötödik stáció, melyben Cirenei Simon segít Jézusnak vinni a keresztet. Ő volt az
az ember, aki véletlenül arra járt, amikor Jézust a vesztőhely felé
vezették, és a római katonák
arra
kényszerítették, hogy vegye magára Krisztus keresztjét. Ez a szoboralkotás
azért különleges, mert Cirenei Simon vonásaiban Pio atya vonásait fedezhetjük
fel. Egy férfit ábrázol, aki segíteni próbál a Názáretinek felállni, aki a
kimerültségtől a földön térdel. A stigmákat viselő barát pedig,
összetéveszthetetlen ferences csuhájában lehajtott fejjel elindul, és jobb
vállán cipeli a hatalmas keresztet, amelyre nem sokkal később Jézust rászegezik
majd. Pio atya tehát, a szenvedések férfija, aki stigmákat viselt testén és
minden szenvedését a bűnösök üdvösségére ajánlotta fel, ő jeleníti meg Cirenei
Simon alakját, aki megosztja Jézussal a kereszt hordozásának kínját.
Wojtyła
bíboros tehát a szobornál megáll, elmélyülten elmélkedik, szabad kezével a
szobor talapzatának támaszkodik, és halkan, háromszor is megismételve e
szavakat, suttogja: „Szegény Jézus… és a Cirenei…”
E
szavak a szívéből törtek elő, és a bíboros visszaemlékszik azokra a rejtélyes,
ám igen jelentőségteljes szavakra, melyeket Pio atya mondott neki 1948
áprilisában, húsvét hetében: „Legjobban a vállamon lévő seb fáj, amelyről pedig
senki sem tud, és nem is kezeli senki.” És a bíboros egy megjegyzéssel indul
tovább: „Minden nap imádkozok Pio atyáért.” 1974. november 4-én, amikor a bíboros és kis csoportja kora
reggel hazaindul, különös dolog történik. A sportos Karol atya a szállodából
kilépvén át akar ugrani egy keskeny vízelvezető árkot, ám a csúszós, hideg
novemberi időben megcsúszik, és kificamítja a bokáját. Maga is térdre esik a
fájdalomtól, az elszenvedett sérüléstől. Kísérői felsegítik, ő pedig sántítva,
de a saját lábán megy tovább. Lábára rögzítőkötést tesznek, ám ő kijelenti,
másra semmi szükség, sőt ezt sem sokáig viseli majd, hiszen neki utaznia,
dolgoznia kell. Mosolyogva köszöni meg az orvosoknak az ellátást, és sántikálva
elindul. Visszautaznak Rómába, ahonnan a bíboros szinte azonnal továbbindul
Krakkóba.
Pio
atya halála után egy évvel, 1969. november 4-én a kapucinus rend posztulátora
első alkalommal terjeszti a Vatikán elé kérvényét, hogy indítsák el Pio atya
boldoggá avatásának eljárását. Nem kell emlékeztetnünk arra a tényre, hogy az
atya a hívek között halála után is hatalmas népszerűségnek örvend Olaszországban
és az egész világon. Temetésén megdöbbentő számú zarándok vett részt. Ezt az
emelkedett hangulatot kihasználva terjeszti Sienai Bernardino atya a Szentszék
elé kérését. Az eljárás azonban ekkor még nem indulhatott el. Rómában VI. Pál
pápa megválasztásával ugyan a légkör megváltozott, mégis szikladarabokként
nehezednek az ügyek menetére és az emberek szívére a stigmákat viselő barát
ellen felgyülemlett, rágalmakon, tévedéseken alapuló jelentések és dokumentumok,
melyeket a Szent Hivatal archívumában őriznek. A boldoggá avatási eljárás lassan
indul el. 1972 januárjában Sienai Bernardino petíciót küld az olasz és egyéb
nemzetek püspökeinek, és arra kéri őket, írjanak támogató leveleket, és
kérvényezzék maguk is a Szentszéknél, hogy hagyják jóvá az ügy megindítását. A
felkérésre rengeteg válasz érkezik, 19 bíboros, 58 érsek és 133 püspök részéről.
A figyelmet rögtön felkelti az egyik levél, mely a Lengyel Püspöki Konferencia
részéről érkezett. A levél két magas rangú egyházi vezető, Wyszynski és Wojtyła
bíboros, valamint 43 lengyel püspök aláírását viseli…
1972.
május 2-án a lengyel főpapok a következő levelet küldték Jasna Górából VI. Pál
pápának:
„Szentséges atyánk, bizonyosak vagyunk afelől, hogy a kapucinus atyák
szerzetesrendjében Pietrelcinai Pio atya méltó arra, hogy a katolikus egyház
felvegye őt Isten szentjeinek sorába, azok közé a férfiak és nők közé, akik
életük során ragyogó erényekkel ékeskedtek, haláluk után pedig az emberek
szentként tekintettek rájuk.
Közülünk néhányan saját szemükkel látták Pio atyát és az ő apostoli munkáját,
mások azoktól kaptak erre nézve felvilágosítást, akik maguk látták vagy
hallották őt, illetve írtak róla. Mindannyian tökéletesen meg vagyunk győződve
ezen egyházi ember életszentségéről és arról, hogy Isten különleges küldetéssel
bízta meg őt.
Ezt
támasztja alá az atya hosszú, erényekkel ékes és példás élete, amely
különösképpen az állandó imádság jegyében telt. Ismeretes továbbá az atya
különleges, áhítatos szeretete, melyet a mi Urunk, Jézus Krisztus szenvedése,
valamint a Szentséges Szűz Mária iránt táplált, valamint az atya hősies
áldozatvállalása, a lelkek kiengesztelődéséért végzett odaadó munkája,
csodálatra méltó apostoli tevékenysége, amelyet Isten és embertestvéreinek
végtelen szeretete hatott át. E hosszú és példás élet történetét az egész
keresztény világ ismeri, még a mi hazánkban élő hívek is.
Szentségének hírét alátámasztják élete nagy művei, mint a Szenvedés Enyhülésének
Háza, vagy az imacsoportok, amelyek egyre terjednek az egész világon, és
rendkívül pozitív hatással vannak az egész világ társadalmi és vallási életére,
nem beszélve a számtalan kegyelmi adományról, melyeket a hívek egyértelműen Pio
atya közbenjárásának tulajdonítanak. Mai korunkban, amikor oly sok hamis vagy erkölcsileg nem helyes dolog kerül napvilágra a vallásos életről, a szerzetesek apostoli munkájáról, a papok méltóságáról és kötelességeiről, akkor Pio atya személye, aki szintén a mi korunk szerzetese és papja volt, életmódjával és tevékenységével e nyugtalan világnak olyan kiváló életpéldát mutat, amelyet egyértelműen Isten szelleme hatott át, és amely Isten üzenetét hozta ebbe a világba…”
…”A II. Vatikáni
Zsinat olyan apostoli munkát kér a papoktól és szerzetesektől, amely
mindenekelőtt a buzgó imaéletben gyökerezik, valamint a bűnbánat elősegítésében
és gyakorlásában, és nem utolsósorban a példamutató életben. Ezenfelül azt kéri
a szerzetesektől, hogy segítsék a püspökök testületének üdvösségszerző munkáját,
mivel a lelkek egyre növekvő mértékben szomjúhozzák a gondoskodó isteni
szeretetet.
Mindezen dolgok mindenki előtt látható formában nyilvánultak meg Pio atya
személyében, aki maga volt az imádságos élet és a bűnösökért vállalt végtelen
áldozatvállalás megtestesítője. Ezen emberfeletti áldozatvállalása mindenekelőtt
abból táplálkozott, hogy az atya valóban megértette Isten helyes papi
szolgálatáról szóló üzenetét, mely szerint a papoknak részt kell vállalniuk
Krisztus üdvösségszerző munkájában, saját testükkel kell kiegészíteniük azt, ami
Krisztus szenvedéseiből hiányzott, Krisztus titokzatos testének, vagyis
anyaszentegyházunk javára. (Kol 1,24)
Figyelembe véve a fent említetteket, valamint Pio atya szentségének hírét, amely
Lengyelországban is elterjedt, és manapság is csak egyre növekszik, valamint a
tényt, hogy hívek ezrei fordulnak nap mint nap imádságaikban Istenhez azért,
hogy Pio atya közbenjárására különféle isteni kegyelmekben részesülhessenek,
helyesnek láttuk megkérni Szentségedet, hogy méltóztassék előmozdítani Isten
szolgájának boldoggá avatási eljárását, amely kétséget kizáróan az
anyaszentegyház javát szolgálná.
Alázatosan kérve a Szentatya apostoli áldását…”
Több mint nyilvánvaló, hogy Krakkó bíboros-érseke, mint a lengyel egyház
„második embere”, meghatározó szerepet játszott abban, hogy a lengyel püspöki
kar e közös állásfoglalása megszülethetett és kinyilvánításra is került. Ő
személyesen is találkozott a garganói szenttel, kérte, imádkozzék Wanda
Poltawskáért, a súlyos beteg édesanyáért, és az ima meghallgatásra is talált
Istennél.
Ez az igen fontos dokumentum a jövő szempontjából tanulságos lesz majd, ekkor
még azonban, a több kérelmező levéllel együtt, hatástalan próbálkozás maradt.
1972. február 16-án ugyanis a hittani kongregáció úgy döntött, hogy Pio atya
boldoggá avatási eljárása továbbra se vehesse kezdetét, a szentek ügyeiért
felelős kongregáció pedig ne adja meg az eljárás megkezdéséhez szükséges
engedélyt. Az ügy tehát ismét nem kapta meg a szabad utat jelentő „nihil obstat”
egyházi állásfoglalását. Ezt a negatív véleményt azonban maga a pápa, VI. Pál nem osztotta, aki, mint már említettük, őszinte érdeklődést mutatott Pio atya iránt, és úgy nyilatkozott, hogy mindenképpen vissza kell állítani a kapucinus atya tiszteletreméltó jó hírét a számos keringő rágalom és pletyka uralma után. A pápa úgy dönt, az ügyben konzultálni kell Manfredonia érsekével, Valentino Vailatival, valamint mons. Paul Philippel, a Szent Hivatal volt titkárával. A titkár fel is fedi a Szent Hivatal és hittani kongregáció nemleges válaszának okát: ez nem más, mint a Pio atya ügyében felülvizsgálatot tartó egykori pápai megbízott, Maccari atya dossziéjában szereplő erkölcstelenség vádja, amely a stigmákat viselő baráttal szemben merült fel. Manfredonia érsekének, mons. Vailatinak azonban sikerül elérnie, hogy ez ügyben újabb, kiegészítő vizsgálatot rendeljenek el, és találják meg a rágalom forrását. Ez a vizsgálat természetesen napvilágra hozza az igazságot, és minden rágalmat megcáfol az egykori ügyben… …Végül is az igazságért harcoló főpapok és a kapucinus rend
elöljárói elérik, hogy a szentek ügyeiért felelős kongregáció immár semmi
akadályt ne találjon Pio atya ügyének megindítása előtt. Azonban az atyák most
azon véleményüknek adnak hangot, hogy bár a boldoggá avatási eljárás elől immár
minden akadály elhárult, mégis, talán tanácsos lenne megvárni, hogy Pio atya
halála után tíz évnyi idő elteljen. A mélyben azonban ismét más ok húzódik meg.
Az akkoriban érvényes szabályok szerint a szentek ügyében illetékes
kongregációnak ugyanis, mielőtt megadja a szabad utat egy boldoggá avatási
eljárás elindítására, meg kell kapnia az egykori
Szent Hivatal jóváhagyását is. A hittani kongregáció válasza 1974 júliusában ismét a
következő: egyelőre várni kell. Manfredonia érsekét és a kapucinus elöljárókat
azonban e válaszról sem értesítik, az érsek maga is csupán akkor szerez róla
tudomást, amikor két évvel később, 1976-ban személyesen megy el a Vatikánba,
hogy a Pio atya ügyében tanúsított hosszú hallgatásra magyarázatot kérjen. Az
egykori Szent Hivatal még ugyanazon év májusának végén újra kinyilvánítja az
ügyben álláspontját: „Pro nunc ostare”, azaz egyelőre az ügy nem haladhat
tovább. Pio atya életével kapcsolatban ugyanis még mindig létezik két vitás
pont, amelyet tisztázni kell: ez az atya szerzetesi engedelmességének és a
tisztaságának kérdése. Ez a felülvizsgálat csupán 1979 végén zárul le. Közben a Vatikán és a katolikus egyház életében újabb fordulat
áll be. Meghal a meglehetősen haladó szelleműnek és nyílt gondolkodású pápának
tartott VI. Pál, meg kell tehát választani az utódját. 1978. augusztus 25-én a
111 pápaválasztó bíboros összegyűlik a szavazásra, és nagy részük már előre
egyetért abban, hogy olyan új pápára van szüksége az egyháznak ezekben a nehéz
időkben, aki igazi „lelkipásztor”, és nem a Római Kúria hivatali embere. Így
esik a választás a velencei pátriárka, Albino Luciani személyére, akit a jövőben
csak úgy emlegetnek majd, hogy a „mosoly pápája”. Személye frissességet,
egyszerűséget és alázatot hoz az egyház életébe. Csupán 33 napnyi uralkodást
követően a „mosoly pápája”mindenki számára váratlanul és megmagyarázhatatlanul
visszaadja lelkét Teremtőjének… A pápaválasztó bíborosoknak 1978 októberében újra Rómába kell
gyűlniük, és meg kell választaniuk I. János Pál pápa utódját, az örök város
püspökét. Néhány európai bíboros fejében megszületik a gondolat, hogy talán a
mai világban és helyzetben szakítani kellene az ötszáz éves hagyománnyal,
miszerint mindig olasz pápát választanak Szent Péter trónjára. 1978. október
16-ának délutánján Krakkó érsekét, Karol Wojtyłát választják a pápai méltóságra,
pontosan harminc évvel azután, hogy a fiatal Karol atya találkozhatott Pio
atyával. Az új pápa álláspontja Pio atyával kapcsolatban már két nappal később
nyilvánosságra kerül. Két olasz újságírónak ugyanis sikerül bejutnia Karol
Wojtyła krakkói lakásába, és nagy könyvtárában előkelő helyen találták meg a Pio
atya leveleit tartalmazó kötetet, amely 1973-ban jelent meg. A bíboros ajándékba
kapta a kötetet annak a bizonyos San Giovanni Rotondóban tett négynapos
látogatásának a végén, amelyről korábban már beszámoltunk.
A
kapucinus elöljáró, Sienai Bernardino úgy dönt, Pio atya boldoggá avatási
ügyével kapcsolatban most már egyenesen az új pápához fordul, és arra kéri,
engedje az eljárás lefolytatását. 1979. április 13-án a kapucinus atya levelet
ír II. János Pálnak, amelyben azt kéri, a lehető leghamarabb tegyék a jogi és
etikai szempontból szükséges vizsgálat tárgyává Pio atya életét és erényeit.
Keressenek és hallgassanak meg az ügyben tanúkat, és állítsák helyre Isten
szolgájának tiszteletre méltó jó hírét, amelyet az egykori Szent Hivatal
folyamatos megfigyelése és érdeklődése besározott, és amely helyzeten cseppet
sem javított a jelenlegi hittani kongregáció immár túlságosan is hosszúra nyúlt
hallgatása sem. 1980-ban Manfredonia érseke szintén új dokumentumokat és
kérvényt küld a Szentatyának, és arra kéri, indítsa el a boldoggá avatási
eljárást, „Isten nagyobb dicsőségére és az emberi lelkek üdvösségére”. A tény, hogy Szent Péter trónjára egy olyan új pápa került,
aki nemcsak hogy személyesen is találkozott Pio atyával, hanem csodálta is őt és
imádkozott is hozzá, közbenjárását kérte Istennél, azt eredményezte, hogy 1980.
november 11-én a hittani kongregáció megadta engedélyét és hozzájárulását (nulla
obstat) a boldoggá avatási eljárás megindításához…
Már
csupán a szentek ügyeiért felelős kongregáció engedélyére és támogató válaszára
volt szükség Pio atya boldoggá avatási eljárásának elindításához. Az újabb
kérésekre maga II. János Pál pápa azt válaszolja, hogy ő személyesen járt Pio
atyánál, gyónt is nála, és „emlékszik egy rákos asszonyra, aki az atya
közbenjárására gyógyult fel betegségéből”, Pio atya erényeiről és szentségéről
személy szerint meg van győződve, ám „meg kell várni a kongregáció döntését”. A
szentek ügyeiért felelő kongregáció végül 1982. október 23-án hagyja jóvá az
eljárás megindítását, a következő hónapban a döntést a pápa is szentesíti
aláírásával, így a vizsgálat hivatalosan is kezdetét veszi. 1986. február 23-án
a Szentatya ismét nyilvánosan méltatja Pio atya érdemeit a Szent Péter téren
összegyűlt fiatalok előtt. A pápa később e szavakkal emlékezik vissza:
„A gyónásról beszéltünk, arról, hogy az
emberek ritkán végeznek szentgyónást. Ennek számos oka van. Ha most nem
vizsgáljuk e jelenség társadalom-lélektani okait, és egyéb, mélyebb problémákat,
akkor röviden azt mondhatjuk, hogy a fő probléma a hitéletben és a gyóntatókban
keresendő. A gyóntatóatyáknak ugyanis tudniuk kell jól gyóntatni. Ez egyfajta
művészet, mégpedig a legnagyobb művészet: „Ars artium, regina animarum!”,
vagyis: a gyóntatás a művészetek művészete, a lelkek királynője – ahogyan azt
még a középkor elején Nagy Szent Gergely pápa mondotta. Ez a művészet sok
esetben a szentek titka. Itt, Olaszországban ilyen volt Pio atya. Fiatal pap
koromban én magam is elmentem San Giovanni Rotondóba, és hatalmas tömeget láttam
az atya gyóntatószékénél várakozni. Vagy egy másik példa: ebben az évben
ünnepeljük egy francia származású atya, Vianney Szent János születésének
kétszázadik évfordulóját. Ő egy egyszerű, szegény pap volt, nem voltak
különleges képességei vagy adottságai sem, szent életével azonban maga köré
vonzotta a híveket, és rengetegen járultak szentgyónáshoz nála. Ő maga
tíz-tizenöt órán keresztül is gyóntatott naponta. Természetesen az előbb
felsoroltak különleges eseteknek számítanak. Ám ezek a szélsőséges esetek
irányadóak lehetnek a mindennapi élet és gyakorlat számára is…” Az 1986. február 23-án, a Szent Péter téren összegyűlt
fiatalok előtt tett tanúságtételét, így folytatja II. János Pál pápa:
„Újra meg kell
találnunk magunkban ezt a fajta hitet mind a papok részéről, akik gyóntatnak és
szerető gonddal meg akarják menteni a hozzájuk forduló lelkeket, mind pedig a
hívek részéről. Sok esetben a gyóntató pap hite az, amely kisugárzásával a
gyóntatószékbe vonzza a híveket. Amikor én még szeminarista voltam, azt
tanították nekünk, hogy a papoknak a gyóntatószékben kell a híveket várniuk,
ezzel is ki kell fejezniük szolgálatkészségüket, és várakozás közben imádkozniuk kell a bűnösök lelkéért.
Így járt el az „ars-i plébános is, vagy a nagy olasz szentek közül Néri Szent
Fülöp, és még sokan mások. A gyóntatás nagy problémát jelent az egész egyház
számára Rómában, Olaszországban és mindenhol, mert sajnos – és ez aggodalomra ad
okot – a gyónások száma manapság szinte folyamatosan csökken. Ez pedig rossz
jel. Még nagyobb hitet kell találni magunkban, és bátorságot, hogy legyőzzük ezt
a helyzetet.”
II.
János Pál sok más alkalommal is, elsősorban privát beszélgetések, kihallgatások
során megemlítette Pio atya nevét és munkásságát. Egy alkalommal egy imacsoport
tagjainak ezt mondta: „Ha azt
szeretnétek, hogy Pio atya minél hamarabb a szentek sorába lépjen, igyekezzetek
gyorsan cselekedni!”
Egy
foggiai fiatalembernek pedig, aki a város imacsoportjainak üdvözletét
tolmácsolta a pápának, II. János Pál ezt mondta:
„Ó, Pio atya…! Jól van, akkor ti sokat
segítetek nekem!”
Carlo
Campanini
olasz színésznek pedig, aki Pio atya ájtatos híve volt, a pápa egy
magánbeszélgetés során ezt mondta:
„Imádkozzon, hogy Pio atya mielőbb a szentek sorába léphessen!”… Még valaminek azonban történnie kellett, hogy az egész világ meggyőződhessen arról, hogy II. János Pál pápa milyen nagy híve Pio atyának. A pápa ugyanis harmadszor is ellátogatott San Giovanni Rotondóba, arra a helyre, ahol 1948 áprilisában, még ismeretlen fiatal papként beszélhetett a garganói szenttel, és ahol 1974-ben Krakkó bíboros-érsekeként pappá szentelésének huszonnyolcadik évfordulóját ünnepelte, Pio atya sírja mellett misézve. Most azonban ő volt az egyetemes anyaszentegyház főpásztora, látogatása így különleges jelentőséggel bírt: II. János Pál pápa elfogadja a Pio atyát tisztelő, környékbeli főpapok meghívását, és elzarándokol San Giovanni Rotondóba. 1987. május 23-án a Szentatya megérkezik a városkába. Mint korábbi látogatásai alkalmával, most is még aznap este misét mond, most azonban a kisvárostól északra, egy hatalmas szabad téren, hívek tömege előtt, arany miseruhában. Szentbeszédének végén, amelynek középpontjában ismét húsvét misztériuma áll, felszólítja a hatalmas tömeget: „Legyetek méltóak mindig az örökséghez, amelyet Pio atya e helyütt rátok hagyott!” A szentmise után a pápát a kapucinusok rendfőnöke fogadja, aki szintén meleg szavakkal méltatja a rendjéhez tartozó Pio atyát és kolostorukat, e szavakkal: „Ez a hely tanúja volt Pio atya lobogó tüzű szeretetének, az atya kínjainak, szenvedéseinek, de örömeinek is, és láthatta, hogyan hagyatkozik Pio atya gyermeki őszinteséggel és ártatlansággal égi Édesanyánk karjainak pártfogására.” A pápa a továbbiakban így méltatta a szentéletű szerzetest: „A szent papi szolgálat egyik alapvető jellemvonására szintén Pio atya mutatott nekünk ékes példát: arra ugyanis, hogyan ajánljuk fel önmagunkat Krisztusban és Krisztussal, engesztelő áldozatul és elégtételül az emberiség bűneiért… Ezen felajánlás legmagasztosabb kifejeződése a szentmiseáldozatban nyilvánul meg. Ki ne emlékezne arra a hatalmas buzgóságra, amellyel Pio atya élte át újra és újra minden szentmisében Krisztus szenvedését? Ebből az érzésből ered Pio atya szentmise iránt érzett végtelen tisztelete is. Ő így nevezte a szentmisét: „félelmetes misztérium”, és úgy határozta meg azt, mint az emberi üdvösség és az ember szentté válásának döntő tényezőjét, amely által a lélek részesülhet a keresztáldozat fájdalmában. Pio atya szerint a szentmisében benne foglaltatik az egész krisztusi szenvedéstörténet. A szentmise volt Pio atya számára életének és működésének forrása és csúcspontja, tengelye és középpontja.”… Jézus Krisztus áldozatában való bensőséges és szeretetteljes
részvétel indította Pio atyát arra, hogy az emberi lelkek iránt különleges
odaadást és szolgálatkészséget érezzen, különösen azon lelkek iránt, akik a bűn
hálójában vergődnek, vagy az emberi lét nyomorúságát nyögik. Ez a tény szintén
példaértékű papjaink számára, akiknek talán újra kellene értelmezniük, és
mindenképpen javítaniuk kellene az embertestvéreink szolgálatában végzett
munkát, amely küldetésük központi motívuma, és amelyből oly mérhetetlen lelki
haszon származik Isten egész népének elsősorban az életszentség előmozdítása
terén, valamint a papi és szerzetesi hivatások számának növelésében. „Veletek
együtt hálát adok Istennek, hogy elküldte nekünk a mi kedves Pio atyánkat, hogy
pont a mi viharos évszázadunkban adta nekünk őt, és pont a mi nemzedékünk
javulására. Isten és embertársai iránt érzett végtelen szeretetével az atya
hatalmas reménységet adott nekünk, és mindenkit, különösen minket, papokat arra
indít, hogy ne hagyjuk őt magára szeretetküldetésének végrehajtásában.”
Beszédét pedig a pápa így zárja: „E helyhez engem is személyes emlékek fűznek,
felidézik számomra Pio atyánál tett látogatásaimat, melyeket földi életében, és
halála után lélekben tettem nála, az atya sírjánál.” II. János Pál San Giovanni
Rotondóban tett harmadik látogatásának igazi jelentősége azonban nem is a
kimondott szavakban áll, hanem a „tettekben”, vagyis a személyes
tanúságtételben, amellyel a pápa kifejezte Pio atya iránti személyes csodálatát
és odaadását, amely pedig többet ér minden szónál. A szentélyben mondott
szentbeszéde végén a pápa a kapucinus atyák kis csoportjának kíséretében lemegy
az altemplomba, kinyitják előtte a Pio atya sírját őrző vasrácsot, a szentatya
pedig térdre borul, és kezével megérinti az atya sírját. Majd pedig mély
imádságba merül, mozdulatlanul, a lehető legnagyobb csendben. A pápa
látogatásának végén a kapucinus atyák rendfőnökétől megkapja az egyik kelyhet,
amellyel Pio atya a szentmisét celebrálta. Majd pedig e szavakkal búcsúzik a
rendfőnöktől: „Akkor hát indítsuk végre
útjára Pio atyát!”… 1987-es
San Giovanni
Rotondóban tett látogatása végén a pápa felkeresi a Pio atya által alapított
kórházat, és hangsúlyozza a szentéletű kapucinus szerzetes érdemét, mely szerint
a szenvedések enyhítése érdekében összekapcsolta az orvostudományt a hittel és
az imádsággal, amelyek képesek a fizikai fájdalmat átlényegíteni, amely pedig,
minden orvosi erőfeszítés ellenére, földi életünk és emberi mivoltunk
elválaszthatatlan öröksége marad. Amikor a pápa elhagyni készül San Giovanni
Rotondót, hogy továbbinduljon Foggia városába, a polgármester nyíltan megkérdezi
tőle: „Szentatyám, akkor hát mikor avatja szentté a mi Pio atyánkat?” A pápa
erre állítólag e szavakkal válaszolt: „Hát mi másért jöttem én ide?” Más szóval
személyes látogatása és imája Pio atya sírjánál, miközben a boldoggá avatási
eljárás még éppen csak megkezdődött, félreérthetetlen jele volt a pápa
szándékának.
1990
januárjában a boldoggá avatási eljárás előkészítő szakasza lezárult: a
posztulátor, vagyis az eljárást kezdeményező érsek mintegy 104 kötetnyi
dokumentumot és tanúvallomást gyűjtött össze, amelyet elküldenek a szentek
ügyeivel foglalkozó kongregációhoz. Ez alkalommal a Szentszék illetékesei
különösen gyors munkát végeznek: a kongregáció ugyanis az iratok kézhezvételét
követően azonnali hatállyal felhatalmazza Angelo Felici bíborost, hogy kezdje
meg a boldoggá avatás tényleges eljárását. Az eljárás 1990. február 12-én veszi
kezdetét. II. János Pál pápa eközben nyilvános beszédei alkalmával immár rendszeresen említi Pio atya nevét és munkásságát, méltatva a stigmákat viselő kapucinus atya érdemeit. Ugyanezen év júliusában a pápa Beneventóba utazik, a város székesegyházában mutat be szentmisét és tart szentbeszédet, ott, ahol Pio atyát pappá szentelték. A pápa Pio atyát a szent élethivatást választók elé állítja példaképként, kijelentvén, hogy „Pio atya alázatos és buzgó, saját egyházközségével egységben megélt szerzetesi életének példájához mindig bátran fordulhatnak útmutatásért azok, akik életüket Krisztus szolgálatának szentelik…” 1990 decemberére a szentek ügyeiért felelős kongregáció
áttanulmányozza Pio atya boldoggá avatási eljárásának dokumentumait és a
hozzájuk kapcsolódó tanúvallomásokat, és határozathozatalra készül. Ezzel
egyidejűleg Pio atya személye és élete a tömegkommunikációs csatornák
figyelmének középpontjába kerül, amely nem feltétlenül hat pozitívan az eljárás
ezen igen kényes szakaszára. Nyilvánosságra kerülnek ugyanis azok az eljárások,
vagy ahogyan a sajtóban illetik, „üldöztetések”, melyeket Pio atyának el kellett
viselnie a Szent Hivatal részéről. A sajtó, a televízió és a rádió, miközben Pio
atya életszentségét nyomatékosan hangsúlyozzák, éles kritikával illetik a Szent
Hivatal egykori munkáját és működését, amely híradásaik szerint mindent
elkövetett, hogy akadályozza Pio atya szent küldetésének beteljesítését. Közben
mindenféle hírek kerülnek napvilágra a boldoggá avatás dátumáról, ám ezek
természetesen minden hivatalos alapot nélkülöznek. 2004-ben Edward Nowak érsek,
a szentek ügyeiért felelős kongregáció titkára San Giovanni Rotondóban tartott
szentbeszédében így számol be a híveknek:
„A Szentatya nem csupán megbízott engem Pio atya boldoggá avatási eljárásának
lefolytatásával, hanem amikor csak teheti, személyes érdeklődésének és
várakozásának is hangot ad beszélgetéseink során. Egy alkalommal például amikor
együtt ebédeltünk, a pápa első kérdése ez volt hozzám: „Hogy állunk Pio atya
ügyével?” Mire én a következőt válaszoltam: „Szentatyám, San Giovanni Rotondo és
Manfredonia egyházközségei két egész polcnyi, 104 kötetre való dokumentumot
juttattak el hozzánk. Ha Szentatyám felhatalmaz rá, én elégetem ennek a
háromnegyedét, és holnap megtarthatjuk nemcsak a boldoggá, hanem a szentté
avatást is.” Erre a pápa így válaszolt: „”Nem, nem. Tanulmányozzátok csak át
alaposan ezeket az iratokat.” A pápa tehát, bár Pio atyát személyesen is ismerte,
csodatételért imádkozott hozzá és vele, amelyet meg is kapott, és bár éveken át
misztikus kapcsolatban álltak egymással, nem befolyásolja az ügy hivatalos
menetét és nem avatkozik bele a kongregáció munkájába…
…Azt
is tudjuk, hogy II. János Pál pápa már ekkor minden nap imádkozik Pio atyához,
szívében tehát úgy fordul hozzá, mint a Paradicsom egyik szentjéhez, és
lelkiatyjának tekinti őt. Rejtélyes módon igen közel érzi magához a kapucinus
barát személyét. Karol Wojtyła átéli az ellene elkövetett merénylet és a
betegség különféle szenvedéseit, és ugyanazzal a lelkülettel éli meg pápaságának
nehéz pillanatait, amelyet Pio atya is vallott. 1996 októberében a pápa
nyilvánosan is említést tesz arról, hogy a stigmákat viselő kapucinus atyának
mennyi félreértésben volt része, és a meg nem értettség borzalmas terhével
kellett éveken át együtt élnie. Mindezek ellenére „Pio atya hű maradt az egyházi
hatóságokhoz fűződő engedelmességi fogadalmához, még a próbatételek és az
elhagyatottság idején is”. Egy hónappal később a pápai államtitkárság
hivatalosan is közli a szentek ügyeiért felelős kongregációval, hogy a Szentatya
azt kéri, az ügy a lehető leggyorsabban haladjon előre.
1997
decemberében a kongregáció határozatot ad ki, amelyben elismeri és tanúsítja,
hogy Pio atya életében a keresztényi erényeket hősies fokon gyakorolta és
valósította meg, és
a barát
„aki mentes volt minden e világi
hívságtól, és aki Jézus Krisztus lángoló szeretetében élt, tökéletesen
hasonlatossá vált Krisztushoz azzal, hogy önmagát áldozatként ajánlotta fel a
világ üdvösségéért”. A dekrétum kijelenti továbbá, hogy az atya
„Isten és embertársai iránt érzett
mélységes szeretetében Krisztus megváltói működésének folytatójaként tökéletesen
beteljesítette szent hivatását, amely egész életét betöltötte”.
Az
atyát immár tiszteletreméltó címmel felruházó határozat szerint
„Isten szolgájának egész élete a hit
mélységes kifejeződése volt: mindent a hit fényében értékelt és annak nevében
cselekedett. Hitét állandó imádsággal táplálta. Napjainak és éjjeleinek nagy
részét Istennel való beszélgetésnek szentelte… Nem csupán az Istenbe vetett
reményt és mélységes hitet élte és jelenítette meg életében, hanem szavaival és
életpéldájával ezeket az erényeket embertársainak szívébe is átültette”… A szentek ügyeiért felelős kongregáció 1997-es dekrétuma így
folytatja Pio atya méltatását:
„Hosszú
éveken keresztül különféle lelki szenvedéseket tapasztalt meg, valamint példás
türelemmel és lelkierővel viselte sebhelyeinek minden fájdalmát. Rendjének és az
egyházi hatóságoknak számos vele kapcsolatos intézkedését imádságos lélekkel és
minden zúgolódás nélkül fogadta. A rágalmakkal szemben mindig hallgatásba
burkolózott. A mértékletesség erényét az ima és a bűnbánat gyakorlásának
eszközeivel valósította meg.”
A
kongregáció számos bejelentést kap a Pio atya közbenjárására történt csodás
gyógyulásokról. Ilyen esemény volt
Consiglia de Martino asszony esete is, aki Pio atya közbenjárása nyomán egy
baleset következtében elszenvedett szegycsonttöréséből, orvosi szempontból
megmagyarázhatatlanul és azonnali hatállyal csodás módon felgyógyult. A csodát a
kongregáció 1998 decemberében hivatalosan és végérvényesen el is ismerte.
Így
jutunk el 1999. május 2-áig. A Szent Péter tér zsúfolásig megtelt hívekkel.
Azért mentek el oly sokan, hogy részt vegyenek az „ő szentjük” boldoggá
avatásán. II. János Pál pápa arany miseruhában celebrál. Elérkezett hát számára
is a pillanat, amikor maga adhatja meg Pio atyának az őt megillető egyházi
elismerést, ötvenegy évvel kettejük találkozása után. Felejthetetlen nap ez,
mind a Rómában és a San Giovanni Rotondóban összegyűlt hívek, mind a pápa
számára, aki meghatottan és hálás szívvel emlékezik vissza a kapucinus barátra.
Személyes meghatottsága szentbeszédéből is kiviláglik. II. János Pál azonnal
kijelenti: ő maga is tanúja lehetett a kapucinus szerzetes szentségének:
„Számtalan ember zarándokolt el a San Giovanni Rotondo-i kolostorba, hogy
találkozzék vele. És a zarándoklat halála után sem szűnt meg. Amikor fiatal
papként Rómában tanultam, nekem is módom nyílt rá, hogy személyesen is
megismerjem őt. És hálát adok a Jóistennek, amiért megadta nekem a lehetőséget
arra, hogy ma én emelhetem őt a boldog lelkek sorába…” A boldoggá avatás szertartása 1999. május 2-án, húsvét ötödik
vasárnapjának liturgiájába illeszkedően zajlott le:
„Én vagyok az Út, az Igazság és az Élet.
Senki sem juthat el az Atyához, csak általam.” Jézus elmegy, hogy az Atya
házában helyet készítsen nekünk. Ott a tanítvány örökre együtt lehet mesterével,
és részesülhet az örök boldogságban. A cél eléréséhez egyetlen út vezet:
Krisztus, akihez a tanítványnak hasonlatossá kell válnia. A szentség pontosan
ebben áll: már nem a keresztény ember az, aki él, hanem maga Krisztus él őbenne.
Hatalmas és magasztos cél ez, amelyhez még egy nem kevésbé örömteli ígéret is
társul: „Aki bennem hisz, ugyanazokat a
tetteket viszi végbe, amelyeket én végbevittem, sőt még nagyobbakat is
végbevisz, mert az Atyához megyek.” Hallgatjuk Krisztus szavait, és
gondolataink az alázatos szívű kapucinus baráthoz szállnak. Milyen nyilvánvalóan
teljesültek ezek a szavak Boldog Pietrelcinai Pio életében!
„Ne nyugtalankodjék a szívetek. Legyen
hitetek!” (…) Mi más volt Szent Ferenc eme alázatos fiának az egész élete,
ha nem folyamatos hitgyakorlás, s mi más éltette őt, ha nem az örök élet
reménysége, amikor majd együtt lehet Krisztussal?
„Elmegyek, hogy helyet készítsek nektek (…), hogy ahol én vagyok, ott lehessetek
ti is.”
Mi más lehetett a célja annak a kemény, önmegtagadó életnek, melynek Pio atya
zsenge fiatal korától fogva alávetette magát, ha nem az Isteni Mesterhez való
fokozatos hasonulás, hogy a tanítvány is eljuthasson oda, ahol mestere van?”
Majd a
Szentatya felidézi a hívek előtt azt a hatalmas, mély és megrázó élményt,
amelyet azok tapasztalhattak meg, akik Boldog Pio atya szentmiséjén részt
vehettek: „Aki elment San Giovanni Rotondóba, hogy részt vegyen az atya
szentmiséjén, tanácsát kérje, vagy szentgyónást végezzen nála, maga is
megláthatta az atyában a szenvedő és a feltámadt Krisztust. Pio atya arcáról a
feltámadás fénye ragyogott ránk. Teste, amelyet a stigmák bélyegeztek meg, a
halál és a feltámadás bensőséges kapcsolatát tette számunkra láthatóvá, amelyről
a húsvét misztériuma szól!…
„Boldog
Pietrelcinai Pio számára a Krisztus kínszenvedésében való részvétel különösen
intenzíven nyilvánult meg: a különleges adományok, melyekben az atya részesült,
valamint a belső, lelki és misztikus szenvedések, amelyek a fizikai érzéseket
kísérték, lehetővé tették az atya számára, hogy egyedülálló módon állandó
jelleggel maga is megélhesse és átélhesse Krisztus szenvedéseit, annak
megmásíthatatlan tudatában, hogy a kálvária a szentek hegye!”
A pápa
tehát az atya megpróbáltatásait hangsúlyozta. Az elszenvedett
megpróbáltatásokat, az egyházi hatóságok meg nem értését. Majd a pápa így
folytatta: „Nem kevésbé fájdalmas, sőt emberileg talán még nagyobb fájdalmat
okoztak azok a megpróbáltatások, amelyeket különleges karizmái miatt kellett az
atyának elviselnie. A szentek életében a történelem során néha előfordult, hogy
a kiválasztott, Isten különleges engedélyével, meg nem értettséggel találta
magát szemben. Amikor ez megtörténik, akkor az érintett számára az
engedelmességi fogadalom megtartása a megtisztulás egyfajta olvasztótégelyévé
válik, amelyben az egyén megmérettetik, ám ha továbbhalad megkezdett útján,
akkor egyre hasonlatosabbá válhat Krisztushoz, a valódi szentség egyre
nyilvánvalóbbá válik életében. Az elöljárók felé tanúsított feltétlen
engedelmesség volt Pio atya számára az „üdvözülés és a győzelem” elérésének
egyetlen módja. Amikor pedig rászakadt a megpróbáltatások vihara, az atya
életének iránymutatójává Szent Péter első levelének sorait tette, amelyben az
apostol arra int mindenkit, hogy forduljunk Krisztushoz, az „élő kőhöz”.
Krisztus ugyanis az „élő kő”, amelyre az egész egyház épül, amiért mindenkor
hálát kell adnunk Istennek.”
„Mint
élő kövek épüljetek fölé lelki házzá.” Mennyire ráillenek e szavak Boldog Pio
atya életére és az egyházzal való kapcsolatára! A pápa kiemelte, hogy az atya,
Péter felszólítását követve, szentté akart tenni minden hozzá forduló lelket, az
egész emberiséget… II. János Pál méltatta Pio atya szerető együttérzését és
gondolkodását, amellyel szenvedő embertársai felé fordult. Létrehozott egy
elsőrangú kórházat, ahol a betegek a terápiák mellett minden lelki támogatást és
szeretetet megkaptak, hogy szenvedéseik elviselhetőbbé váljanak. Példát mutatott
mindannyiunk számára, hogy hogyan kell embertestvéreinket szolgáló
szeretetünkkel körülvenni. A pápa szerint mindannyiunknak, Pio atya szavai
szerint, Jézus szívére kell hagyatkoznunk, mindenben a hit erejére kell
támaszkodnunk, akkor már e földi életünkben megtalálhatjuk a krisztusi békét és
boldogságot. Szűz Mária legyen mindannyiunk segítségére abban, hogy szemünket
mindenkor Istenre függesszük, és minden erőnkkel azon legyünk, hogy részesüljünk
Krisztus isteni szeretetében. A boldog atyához fordulva pedig a szentatya azért
imádkozott, hogy legyen mindig a hozzá forduló hívek segítségére, mindenkinek
adja meg a hőn áhított vigasztalást és békét.
A
boldoggá avatást követően a szentséghez vezető út már igen rövid. Újabb elismert
csodatételre van szükség, amely a boldoggá avatást követő időszakban történik
meg. Ez már nem sokkal Pio atya boldoggá avatása után be is következett,
mégpedig a kis Matteo Pio Colella agyhártyagyulladásból való csodás
felépülésével. Ez akkor történt, amikor a kisfiú családjának tagjai imáikban
közvetlenül Pio atyához fordultak. 2001-ben az egyház ezt a csodatételt
hivatalosan is elismerte. A szentté avatást 2002. június 16-ra ki is tűzték. Pio
atya életszentségével Krisztus üzenetét hagyta ránk, mely szerint „az én igám
édes, az én terhem könnyű”! Az evangélium szavaiban szereplő „iga” emlékeztet
bennünket arra a sok szenvedésre és megpróbáltatásra, amelyet az immár szentként
tisztelt alázatos kapucinus szerzetesnek életében el kellett viselnie. Pio atya
megtanít minket arra, hogy ez az „iga” hogyan lehet számunkra édes, Krisztus
terhe pedig hogyan lehet számunkra könnyű. Ha a ránk váró nehézségeket és
fájdalmakat hűséges szeretettel fogadjuk és viseljük, akkor azok a szentséghez
vezető út mérföldköveivé válhatnak és a legfőbb jó elérésének ígéretét hordozzák
számunkra… A mai kor emberének Pio atya példája nyomdokain járva, újra
fel kell fedeznie Krisztus keresztjének valódi jelentését és értékét. Szívünket
a kereszt szemlélése által meg kell nyitnunk a remény előtt amely Pio atya
közbenjárásával egész életünket beragyogja és irányítja majd. Az önmegtagadás és
a kereszt útján járva mindannyian eljuthatunk a végső célhoz, az üdvözüléshez
Krisztusban. Pio atya gyakran ismételgette a mondást: „Én csak egy szegény
szerzetes vagyok, aki imádkozik.”
Pio atya lelkiségének alapvető jellegzetessége az Istennel
megélt bensőséges és állandó lelki egység, amelyet az imádságon keresztül
valósíthatunk meg. Az imádság a mi legjobb fegyverünk, „a kulcs, amely megnyitja
előttünk Isten szívét”. A pápa a szentté avatási ceremónia zárásaként e
szavakkal imádkozott Pio atyához:
„Kedves
és alázatos szívű Pio atya, kérünk téged, taníts meg minket is valóban
alázatosnak lenni, hogy mi is az evangélium kicsinyei közé tartozhassunk, akik
előtt az Atyaisten felfedi majd az ő országát. Taníts meg minket fáradhatatlanul
imádkozni, taníts meg minket bízni abban, hogy Isten mindig tudja, mire van
szükségünk, mielőtt még bármit is kérnénk tőle. Add meg nekünk, hogy mi is az
igazi hívő szemével lássunk, és a szegényekben és a szenvedőkben késedelem
nélkül felismerjük Krisztus urunk arcát. A harc és a megpróbáltatások idején
támogass minket, és ha elbukunk, add meg nekünk, hogy megtapasztalhassuk a
bűnbánat szentségének vigaszadó örömét.
Ültesd
el szívünkbe a te Szűz Mária iránt érzett gyengéd szeretetedet, aki Jézus
édesanyja, és egyben a mi égi Édesanyánk is. Te kísérj minket az égi hazába
vezető zarándokutunkon, ahová reményeink szerint eljutunk majd, és ahol mi
magunk is vég nélkül szemlélhetjük az Atya, a Fiú és a Szentlélek Isten
dicsőségét.”
|