II. János Pál pápa szentté avatta Boldog Pio atyát 2002. június 17.
Vatikán: 2002. június
16-án, vasárnap délelőtt a Szent Péter téren bemutatott szentmisén II. János Pál pápa a
szentek sorába iktatta Pietrelcinai Boldog Pio atyát.
Pio atya szentté avatása
hetek óta lázban tartotta Olaszországot. Vannak, akik második Assisi Szent
Ferencként tartják számon a kapucinus szerzetest, akinek tisztelete már az egész
világon elterjedt. Az 1999-ben történt boldoggá avatás óta ez a tisztelet még
csak tovább erősödött.
„A mi Urunk, Jézus Krisztus,
Péter és Pál apostolok, valamint saját tekintélyükkel Pietrelcinai Boldog Piót
szentnek nyilvánítjuk, és nevét beírjuk a Szentek Könyvébe” – II. János Pál
latin nyelven mondott szavaival Pio atya felvételt nyert a katolikus egyház
szentjeinek sorába. A szentatya pápasága alatt ő a 246. szentté avatott személy.
A szentté avatásra szokás
szerint közvetlenül a bűnbánati szertartás után került sor. José Saraiva Martins
bíboros, a Szentté Avatási Kongregáció prefektusa a hívő nép nevében felkérte a
pápát, hogy iktassa a szentek sorába Pietrelcinai Boldog Pio atyát. Mielőtt erre
sor került volna, a szentatya felhívására az egybegyűltek közösen elimádkozták a
Mindenszentek litániáját, ezzel is kifejezve a földi zarándokegyház és az
üdvözültek által képviselt diadalmas egyház közösségét, azoknak a közbenjárását
kérve, akiknek sorában köszönthetjük most már a szent életű olasz kapucinus
szerzetest is.
A litánia végén a szentatya
könyörgést mondott, majd felhangzott a latin nyelvű szentté avatási formula,
amelyre a jelenlévők az egész világegyház képviseletében örömmel feleltek:
„Ámen!”
A szentté avatás szertartása
Saraiva Martins bíborosnak és a szentté avatási ügy posztulátorának a pápához
intézett köszönő szavaival zárult, majd a szentmise a dicsőség eléneklésével
folytatódott. Az evangélium felolvasására – az egyetemes egyház ősrégi szokása
szerint – két nyelven, latinul és görögül került sor. Jóllehet a keleti és a
nyugati egyház immár majdnem egy évezrede fájdalmas különváltságban él, mégis
együtt kell örvendeniük, amikor egy új szentben Isten kegyelmének és
szeretetének diadalát ünnepeljük.
A felajánlás közben a kórus
énekelt: „Élő kövek, Krisztussal, az élő kővel – ajánljunk fel Istennek tetsző
áldozatot!”, majd felhangzottak a 117. zsoltár szavai: „Adjatok hálát az Úrnak,
mert jó, mert örökkévaló az ő irgalma.” A zsoltáros szavai különösen is
aktuálisak voltak ezen a szentmisén, amikor Pio atyára, a gyóntatók példaképére
emelte tekintetét az egyház, egy olyan kapucinusra, akinek alakjában Isten
örökkévaló irgalma jutott emberi módon kifejezésre.
* * *
„Az én igám édes és az én
terhem könnyű” (Mt 11,30). Jézus imént hallott szavai, amelyet a tanítványoknak
mondott, segít megértenünk ennek az ünnepélyes szertartásnak a legfontosabb
üzenetét. Úgy is érthetjük ezeket a szavakat, mint a ma szentté avatott Pio atya
egész létének csodálatos összefoglalását – kezdte homíliáját a pápa.
Az iga evangéliumi képe
felidézi azt a sok megpróbáltatást, amivel az alázatos San Giovanni Rotondó-i
kapucinus szerzetesnek életében szembe kellett néznie. Ma azt szemlélhetjük
benne, hogy milyen édes is Krisztus igája és milyen könnyű is az Ő terhe, ha
szeretetteljes hittel hordozzuk azt. Pio atya élete és küldetése azt tanúsítja,
hogy a nehézségek és a fájdalom, ha szeretettel fogadjuk el, olyan életúttá
válhatnak, amely az életszentség kiváltságában részesül, amely megnyílik egy
nagyobb jó irányába, amit egyedül a mi Urunk tart számon.
A pápa idézett a Galatákhoz
írt levélből: „Én azonban nem akarok mással dicsekedni, mint a mi Urunk Jézus
Krisztus keresztjével” (Gal 6,14), majd így folytatta: vajon nem éppen ez a
kereszttel való dicsekvés-e az, ami leginkább felfénylik Pio atya személyiségén
keresztül? Mennyire időszerű a kereszt lelkisége, amit ez a pietrelcinai
alázatos kapucinus elénk állított? A mi korunknak is arra van szüksége, hogy ezt
újra felfedezze, annak érdekében, hogy a szívek megnyílhassanak a remény
irányába.
Pietrelcinai Szent Pio atya
egész életében mind jobban igyekezett hasonlítani a keresztre feszítettre:
mindvégig annak teljes tudatában volt, hogy arra hivatott, egészen különleges
módon legyen a megváltás művének munkatársa. Enélkül a folytonos keresztre való
utalás nélkül nem lehet megérteni az ő életszentségének titkát. Isten szemében
ugyanis a kereszt az üdvösség valódi eszközévé vált, az egész emberiség számára,
az az út, amelyet maga Jézus is ajánl mindazok számára, akik Őt követni akarják.
„Olyan Isten vagyok, aki irgalmasságot gyakorol” – idézte II. János Pál pápa a
Teremtés könyvét (9,23), kiemelve, hogy Pio atya nagylelkű képviselője volt
ennek az isteni irgalmasságnak a lelkivezetésben, valamint a bűnbánat és
kiengesztelődés szentsége, a gyónás kiszolgáltatása során.
Gyóntatás közben, amely
apostolkodásának egyik legfontosabb tevékenysége volt, és amely hívek tömegeit
vonzotta a San Giovanni Rotondó-beli szerzetesi konvent gyóntatófülkéjéhez, volt
alkalma tanúságot tenni erről az irgalomról – magyarázta a pápa. – Bár
látszólagos keménységgel beszélt a hozzá zarándokló hívekkel, ezzel is
tudatosítva a bűn súlyosságát és a valódi bűnbánat nélkülözhetetlenségét, mégis
a legtöbben megváltoztak, és visszafordultak a rossz útról a szentségi bűnbánat
megbocsátó ölelésén keresztül. Példa lehet ez a papok számára, hogy örömmel és
buzgósággal teljesítsék ezt a ma is olyannyira fontos szolgálatot, amire a
Zsidókhoz írt levél is emlékeztet bennünket.
A szentatya leszögezte: Pio
atya apostoli munkájának hatékonysága abban rejlett, hogy lelkisége mélyen
Istenben gyökerezett. Bensőséges és állandó egységben élt Istennel, naponta
hosszú órákat töltött imádságban. Szerette mondogatni: „Én csak egy szegény
szerzetestestvér vagyok, aki imádkozik.” Meg volt győződve arról, hogy az
imádság a legjobb fegyver a kezünkben, olyan kulcs, amely megnyitja Isten
szívét. Lelkiségének ez az alapvető jellegzetessége folytatódott azokban az
imacsoportokban, amelyeket alapított és amelyek az egyháznak és a társadalomnak
a szüntelen és hűséges imádság hatalmas szolgálatát ajánlja fel.
Pio atya szüntelen és hűséges
imádsága rendkívüli szeretettevékenységgel is párosult, amelynek nyomán
megszületett a „Szenvedés Enyhítésének Háza”. Imádság és szeretetgyakorlat, íme,
Pietrelcinai Szent Pio atya életének titka – emelte ki homíliájában II. János
Pál.
Ezt követően személyes
imádságot intézett az új szenthez: „Taníts meg bennünket is imádkozni,
könyörgünk hozzád, a szív alázatával, hogy mi is az evangéliumi kicsinyek közé
számoltassunk, akiknek az Atya megígérte, hogy feltárja országának titkait!
Taníts meg bennünket úgy imádkozni, hogy soha el ne fáradjunk, bár jobban tudod
mire van szükségünk, mielőtt még kérésünk megfogalmazódhatott volna! Eszközöld
ki számunkra a hit pillantását, hogy képesek legyünk felismerni a szegényekben
és a szenvedőkben magának Jézusnak az arcvonásait! Támogass a lelki harc és a
próbatétel idején és ha elesünk, tedd, hogy megtapasztaljuk a megbocsátás
szentségének örömét! Ajándékozd nekünk a te jámborságodat, amellyel azt a Máriát
tisztelted, aki Jézus anyja volt és mindnyájunknak anyja is. Kísérj el bennünket
földi zarándokutunkon, amely az örök haza felé tart, amelyet mi is szeretnénk
elérni, hogy ott szemlélhessük az Atya, a Fiú és a Szentlélek örök dicsőségét!”
A szentatya arra is
visszaemlékezett a szentté avatáson, hogy abban a kiváltságos helyzetben van,
hogy elmondhatja magáról, személyesen is meggyónt a most oltárra emelt
Pietrelcinai Szent Pio atyának. (Az eset 1947-ben történt, amikor Karol Wojtyła
Rómában tanult és azért utazott el San Giovanni Rotondóba, hogy találkozhasson
Pio atyával, akinél szentgyónását is elvégezte. Élő legenda az is, miszerin
Az ünnepélyes szertartás
végén a pápa köszöntötte a jelen lévő bíborosokat, érsekeket, püspököket, a
kapucinusok legfőbb elöljáróját, Pio atya minden rendtársát és a több százezres
zarándoksereget. Egyúttal bejelentette, hogy az új szent kötelező liturgikus
ünnepnapja a római naptárban szeptember 23., Szent Pio atya mennyei
születésnapja.
A szentatya végül a Szűzanya
és Pietrelcinai Szent Pio közbenjárását kérve oltalmukba ajánlotta az új évezred
elején az egész egyház életszentség felé vezető zarándokútját, majd elimádkozta
az Úrangyalát. (VR/MK
|